Thank you for subscribing to our newsletter!
Close
X
X

PLEASE KEEP THE MOUSE BUTTON DOWN WHEN YOU DRAW THE PICTURE FROM PAGE TO PAGE

Ok
4 January 2017

Sådan sikrer du et godt arbejdsmiljø

Enhver virksomhed er afhængig af sine ansattes velbefindende. Når de ansatte i en virksomhed er glade og tilfredse, er det bevist, at de har færre sygedage i løbet af året, og de arbejder mere produktivt. Derfor ønsker de fleste virksomheder glade og tilfredse ansatte. Men hvordan sikres dette egentlig? Mange tror ikke virksomheden har den store indvirkning i forhold til de ansattes humør. Dette er dog en fejlagtig forståelse, da en stor del af de ansattes velbefindende afhænger af virksomhedens arbejdsmiljø. Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind på, hvorvidt en virksomhed har et godt eller dårligt arbejdsmiljø. Herunder vil vi gennemgå essentielle faktorer for et godt arbejdsmiljø, så du på bedste vis kan sikre et godt og produktivt arbejdsmiljø i din virksomhed.


Gode omgivelser skaber et godt arbejdsmiljø


En af de vigtigste forudsætninger, når man snakker om arbejdsmiljø, er indretning af kontoret. Fysiske faktorer såsom rummets størrelse, hvor højt der er til loftet, valg af møbler og meget mere har betydning for de ansattes velbefindende. Det er således vigtigt, at der hænger inspirerende ting på væggene, så de ansatte ikke skal glo på tomme hvide vægge. Ligeledes er det vigtigt, at kontormøblerne er komfortable. De fleste ansatte arbejder gennemsnitligt 8 timer hver dag, hvor størstedelen af tiden bruges ved skrivebordet. Derfor er det vigtigt, at bordet har den rette højde, og at kontorstolen er behagelig at sidde i. Hvis dette ikke er tilfældet, kan de ansatte risikere at få varige rygskader.


Ud over de fysiske faktorer i forhold til indretning af kontoret er det vigtigt at være opmærksom på arbejdsmiljøet i forhold til støj. Nogle arbejder godt med baggrundstøj, hvorimod andre foretrækker fuldstændig ro, når de skal arbejde og koncentrere sig. Derfor er det vigtigt, at kontoret tager hensyn til de forskellige ansatte. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at spille højt musik eller snakke højlydt. Eventuelle møder og lignende samtaler bør derfor afholdes i andre lokaler end på kontoret, hvis dette er muligt.


Styrk de ansattes sociale bånd


En del af virksomhedens arbejdsmiljø handler om det psykiske miljø. Her er der igen mange, der har den opfattelse, at det er de ansattes egen opgave at få det sociale til at fungere. Det er det også i nogen grad, men det er vigtigt, at de ansatte har de rette muligheder og betingelser for at omgås socialt.


Frokostpausen er derfor helt essentiel. I frokostpausen har medarbejderne netop mulighed for at lære hinanden at kende i forhold til mere personlige aspekter af livet. Når dine ansatte kender hinanden bedre, giver det et bedre arbejdsmiljø og lyst til at møde op på arbejde hver evig eneste dag. Det er derfor vigtigt, at frokostpausen prioriteres rigtigt og gøres til noget særligt. Det kan være en god måde at samle de ansatte over en lækker frokost på daglig basis. Vil din virksomhed have frokost leveret i Århus, så undersøg denne frokostordning.


Ud over frokostpausen er det essentielt, at virksomheden afholder sociale arrangementer i ny og næ. Det kan være fredagsbar, julefrokost, sommerfest eller lignende. Dette styrker ligeledes de ansattes sociale bånd og kan medvirke til et bedre arbejdsmiljø i virksomheden.


Sponseret af ShoppinStreet.dk

x

Dear Consumer

Please give commendations to the stores or
Help them to become better

We recommend a polite tone in the form of constructive criticism